*

What would Tyler Durden do? "Candida pro causa ense candido"

Kaikki pyörätiet vievät Helsinkiin

  • Kaikki pyörätiet vievät Helsinkiin

Pääkaupunkimme valtuusto on päättänyt rakentaa 260 miljoonaa euroa maksavan sillan, jonka autolla ylittäminen ei ole mahdollista. Samoin toimittiin jo kultaisella 1800-luvulla.

 

Kun kansalaiset ovat huolissaan ruuhkista, yksityisautoilun hankaluuksista ja poikittaisliikenteestä, niin autottomat keskusta-alueella asuvat poliitikot rakennuttavat uuden joukkoliikenneratkaisun Helsingin keskustaan. Linjalla ei pääse Herttoniemeen, ei Itäkeskukseen, ei Pasilaan, eikä Vuosaareen. Ainoastaan Rautatientorille, ja ainoastaan raitiovaunulla tai polkupyörällä. Parhaimmillaankin silta palvelee ainoastaan yhden ainoan kaupunginosan niitä asukkaita jotka käyttävät julkista liikennettä, mutta sillä on tärkeämpikin tehtävä; Siitä tulee satoja miljoonia euroja maksava monumentti vihreälle kaupunkiajattelulle, muistomerkki joka näkyy kauas merelle.

Ahtaat kadut aiheuttavat ruuhkia ja liikenneonnettomuuksia, joten valtuusto päätti poistaa keskustasta myös muutamia ajokaistoja pois raitioliikeenteen tieltä. Kuten valtuutetut kyynel silmässä vakuuttivat, lapsemme kiittävät heitä vielä, tietenkin jos talvisista sillanylityksistä ja ruuhkaisista keskustakaduista selviytyvät.

Kivihiilellä, puupelleteillä ja ydinvoimalla toimivat raitiovaunut pyrkivät tulevaisuudessa korvaamaan bensiinikäyttöiset autot. Raitiovaunulla pääset valtuutettujen asuinalueelle, kun yksityisautolla saat itse päättää määränpääsi. Autolla säästät aikaa mennessäsi kouluun, töihin, päiväkotiin, kauppakeskuksiin, harrastuksiin ja kotiin. Keskusta-alueella asuvien autottomien poliitikkojen mukaan nyt lähetetään vahva viesti, mutta ainoastaan keskusta-alueella asuvat autottomat poliitikot ovat kuulolla.

Liikennettä ohjataan sitkeästi kohti ruuhkautuvaa keskustaa, ja poikittaisliikenne tehdään mahdollisimman haastavaksi. Joukkoliikenne on minimaalista ja kehätiet ammuttu täyteen nopeusvalvontakameroita. Poliitikkojen toimista huolimatta kansalaiset ostavat autoja enemmän kun koskaan. Kansalaiset ovat valmiit maksamaan kymmenien tuhansien eurojen sijoituksen välttääkseen joukkoliikennettä ja pyöräilyä.

 

Yksi esimerkki keskusjohtoisesta raideliikenneratkaisusta on VR, jonka junavuorot ovat erityisolosuhteissa joko myöhässä tai peruutettu. Nyt vastaavanlainen kokeilu tehdään meren päälle rakennettavalla sillalla. Jos pelkkä ensilumi saa junavuorot sekaisin, mitähän tuhoa merituuli ja lumimyrsky mahtavat tehdä Helsingin vihreällä monumentilla?

Päätös sopii erinomaisesti Kruunuvuorenrantaan muuttoa harkitseville ajokortittomille, trendikahviloissa aikaa viettäville ja pummilla kaupungintaloon matkustaville Kaupunkisuunnitteluviraston apulaiskaupunginjohtajille, mutta kauppakeskuksissa asioivat ja erilaisiin harrastuksiin osallistuville perheille silta tuo korkeintaan lisää myöhästyneen kulkuvälineen odottelua tammikuun pakkasissa.

 

Joku saattaa muistaa vielä vanhan tietokonepelin nimeltä Lemmings. Siinä sopuleille rakennetaan esteitä ja reittejä, jotta typerät eläimet osaavat joukossa suunnistaa pelaajan ohjaamaan suuntaan. Joko valtuutetut ohjaavat kaupunkilaisia julkisilla liikennevälineillä kohti keskustaa, tai parantavat omia ja lähipiirinsä kulkuyhteyksiä. Joka tapauksessa kalliille investoinnille löytyy aina ulkopuolinen maksaja, ja tälläkin kertaa se sattuu olemaan autoileva keskiluokka.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Miten veden päällä kulkeva pöyrätie estää autojen kulkua?

Toimituksen poiminnat